Kes on Sinu eeskuju?

Enamik meist on tõenäoliselt kuulnud sellest, et kui tahad olla terve, tuleb tervislikult süüa ja piisavalt liikuda. Lihtne ja loogiline. Huvitav on aga see, et kui tervisliku toitumise kohta hakata rohkem teavet otsima, leiab informatsiooni ja soovitusi seinast seina. Ühed räägivad üht, teised teist.

Tegelikult ei ole siin midagi üllatavat – inimesed on lihtsalt erinevad ja organismid reageerivad toitudele erinevalt. Näiteks võivad mõned meist süüa üsna suuri toidukoguseid ilma oma tervist kahjustamata. Tagatipuks on nad veel saledad ja heas vormis. Nemad on need, kelle moodi me tahaks ise olla ja välja näha. Nad on meie eeskujud.

Jäljendame eeskujusid

Toidupoodi minnes ja köögis kokates proovime olla nende moodi ja neid jäljendada. Me usume, et see, kuidas nad toituvad ja treenivad, on saladus heale tervisele. Tõenäoliselt on selles natuke tõtt, kuid pahatihti jääb mõistmata, et üks oluline põhjus, miks nad nii söövad või liiguvad peitub hoopis sünnipärastes eeldustes ja elukeskkonnast. Korvpalli mängimine ei tee kedagi pikemaks. Küll aga on tõenäolisem, et korvpallimäng tuleb paremini välja just pikemat kasvu inimestel.

Mõned nädalapäevad tagasi avalikustati huvitav teadustöö ühest Lõuna-Ameerika põlisrahvast, Tsimanest. Nende imekspandavaid tervisenäitajad, eelkõige just südame tervis, üllatasid teadlasi niivõrd, et nii mõnigi peab neid nüüd üheks suurimaks eeskujuks ja abimeheks mitmete haiguste vältimiseks. Milles peitub nende terve ja tugeva südame valem?

Erinevad harjumused

Suure erinevuse leiab liikumisharjumustest. Kui lääne ühiskonnas veedavad inimesed suurema osa oma ärkveloleku ajast istudes, siis Tsuname põlisrahval moodustab see kõigest 10%. Seda peegeldab ka 17 000 sammu, mida keskmiselt ühes päevas tehakse.

Lisaks liikumisele erineb ka toidumenüü, mis koosneb peamiselt süsivesikutest (kõrge kiudainesisaldusega toitained), lihast ning vähesest rasvast.

 

Ole ise enda eeskuju!

Kuigi nende elustiil on erinev meie tänapäeva ühiskonnast ning neid kopeerida on raske, tuletab see hästi meelde igapäevast liikumise olulisust. Samuti seda, et toidumenüüs tasub eelistada ennekõike toitainerikkaid ja võimalikult kvaliteetseid toiduaineid. See tähendab, et toidud oleks esindatud võimalikult naturaalsel kujul (loe selle kohta rohkem siit: http://www.linnuliha.ee/tsempionide-eine-ehk-kuidas-valtida-ulesoomist-ja-sellest-tingitud-haiguseid/). Samas nende osakaal võib olla inimeste puhul juba väga individuaalne. See, kui palju sobib ühele, ei pruugi sobida teisele. Leia oma tervislik toitumine ja liikumisharjused, mis saaksid osa sinu elustiilist. Ole ise enda eeskuju!

Henri

Viide:

Hillard Kaplan, Randall C Thompson, Benjamin C Trumble, L Samuel Wann, Adel H Allam, Bret Beheim, Bruno Frohlich, M Linda Sutherland, James D Sutherland, Jonathan Stieglitz, Daniel Eid Rodriguez, David E Michalik, Chris J Rowan, Guido P Lombardi, Ram Bedi, Angela R Garcia, James K Min, Jagat Narula, Caleb E Finch, Michael Gurven, Gregory S Thomas. Coronary atherosclerosis in indigenous South American Tsimane: a cross-sectional cohort study. The Lancet, 2017;