Raud – milleks meil seda vaja on?

Raud on mineraal ja punaste vereliblede peamine koostiosa, mis transpordib hapnikku rakkudesse.

Raud ja toitumine

Toidus leidub rauda kahel kujul- heemne ja mitteheemne.

Heemne raud imendub organismis paremini ja seda leidub ainult loomses toidus. Parimateks allikateks on organite liha, sh. maks ja süda. Samuti mereannid ja punane liha. Näiteks 75g praetud kanamaksa katab suurema osa soovituslikust päevase rauavajadusest.*Lisaks rauale sisaldab kanamaks veel hulgaliselt teisi vajalikke toitaineid, sealhulgas B-grupi vitamiine.Mitteheemset rauda leidub ubades, seemnetes ja köögiviljades sh. brokolis ja spinatis.

Hoolimata sellest, et rauda võib leida paljudest erinevatest toiduainetest, on rauapuudus tänapäeval üks enimlevinud toitaine puudusi.Maailma Tervishoiuorganisatsiooni hinnangul mõjutab see ligikaudu veerandit maailma elanikkonnast.Peamine riskigrupp on naised, lapsed ja taimetoitlased.

Rauaebapiisav tarbimine võib põhjustada aneemiat, mille korral langeb punaste vereliblede arv veres. Sümptomite hulka kuuluvad nõrkus, väsimus ja nõrgem immuunsüsteem.

Raud ja toidulisandid

Tasub meeles pidada, et kuigi rauapuudus on üsnagi levinud, leidub ka neid, kes tarbivad rauda liiga palju. See on enamast tingitud toidulisandite manustamisest (ainuüksi toiduga on raua ületarbimine väga vähe tõenäoline). Kuna liigne tarbimine on tervisele ohtlik ja võib põhjustada nii südamepuudulikkust kui ka maksaprobleeme, tuleks toidulisandeid kaasata arsti nõusolekul.

*Rauavajadus võib olla teatud inimestel suurem (sh. rasedad ja väikelapsed).

RM raud (jpg)(1)henrinimi

Viited:

Gibson R.S., Heath A.L., Szymlek-Gay E.A. Is iron and zinc nutrition a concern for vegetarian infants and young children in industrialized countries? Am J Clin Nutr July 1, 2014 100: 459S-468S

McLean, E., Cogswell, M., Egli, I. et al, Worldwide prevalence of anaemia, WHO Vitamin and Mineral Nutrition Information System, 1993-2005. Public Health Nutr. 2009;12:444–454.